miercuri, 28 mai 2014

Sfarsit de mai nesuferit

Luna asta a fost tare grea si aglomerata pentru noi, prevad prima jumatate a lui iunie si mai aglomerata. Dar daca pun in balanta cele bune si cele rele, cele bune inving, deci a fost o luna nesuferita, dar cu mari satisfactii.
In solar luna asta am plantat rosiile, ardeii, vinetele si o parte din gogosari. Mai avem inca pe atat de pus, plus ceva fasole fideluta. Nu stiu cat de bine o rodi acolo, dar avem nevoie de azotul pe care il va lasa in sol.
Suntem in plin atac si plina batalie cu niste nenorociti de purici rosii care vlaguiesc toate plantele. Le-am "servit" o solutie cu sapun, dar se pare ca nu are efect prea tare. Asa ca trecem la planul B: maceratul de ardei iute. Dupa care vor urma stropiri pe toate plantele cu macerat de urzica.
Totusi, asa vlaguite ( am si pierdut cateva plante), au inceput sa rodeasca, Inima de Bou in special.



Ardeii si vinetele ( si rosiile, dar mai putin) au avut probleme mari in stadiul de rasad, in special ardei am pierdut o groaza de fire, dar o data puse la locul definitiv si-au dat drumul la crestere.



Prin solar au aparut larve de gandaci de Colorado ( cele mai scarboase chestii imediat dupa paianjeni - parerea mea!), care pe langa puricii rosii si alte afide completeaza un peisaj cam sumbru. Am inceput sa adun gargarite si sa le aduc in solar si speram ca maceratele de plante sa le ajute. Cert e ca anul asta e mai greu ca anul trecut, nu-mi aduc aminte sa fi avut atatia daunatori in solar.
In gradina lucrurile stau mai bine, de vreo doua zile am vazut ca Perunoasele au gogonici. Nici nu ma asteptam la altceva de la ele pentru ca le stiu foarte-foarte harnice.



Kalele verzi si rosii si-au luat avant de la ploi, mai ales cele rosii sunt pe cale sa devina niste monstri, acum mi-am dat seama ca le-am plantat prea des, prea apropiate. Guliile si sfecla merg spre bine, zic eu, dat fiind faptul ca e primul an de cultura.


Feniculul m-a uimit, eram ferm convinsa ca o sa se usuce, a durat foarte mult pana s-a acomodat la mutarea in gradina ( mai mult ca sigur a fost o greseala asta), dar acum creste mare si viguros si are o aroma un pic mentolata.
Acum doi ani ne-a iesit in gradina o mare de marar. Ca desteapta, am cules tot si nu am lasat decat cateva fire sa faca samanta. Anul trecut a iesit foarte putin, imi venea sa-mi trag cate una, cate doua, am crezut ca am pierdut samanta. Dar atat cat a iesit am avut grija sa imprastii semintele peste tot prin gradina. Rezultatul: anul asta am o gradina plina de marar care bate in verde-albastrui si e foarte aromat. De acum stiu ce trebuie sa fac pe mai departe.
Bobul este o alta planta care are toata atentia mea. La anul voi avea o cultura mare de bob.
 
Am rontait o teaca, este dulce, iar boabele din ea ( care-s inca foarte mici) sunt dulci si zemoase.
Gainile cad ca secerate, lovite de cloceala. Toata curtea e numai un cloncanit de nu mai prididesc sa le bag cu tartitele-n apa. Ratele in schimb si-au revenit si au reinceput sa oua.
Puii au crescut, sunt foarte frumosi asa divers colorati, care mai de care mai interesant. Au devenit niste rasfatati si obraznici, sar gardul si ajung in gradina. Ieri inca, ne-am trezit cu ei in curte.
Cainii si pisicile peste zi stau numai tolaniti, "trasi pe dreapta" pe la umbra, in schimb seara ii apuca "socializarea" pe toti si si-au facut un obicei de a sta sau a se pune in picioarele noastre, eu una era sa-mi iau vreo doua trante din cauza lor.
Si Miu tot n-a fatat!

21 de comentarii:

  1. astept pozele cu pui, ca o imagine face cat o mie de cuvinte :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. d-apai tot ma chinui sa le fac niste poze mai bune, dar zici ca-s apucati de streche. fug, zboara, nu stau locului o secunda.
      mai insist :)

      Ștergere
  2. mai insista, ca si eu vreau sa ii vad :))

    cat despre daunatori, se pare ca intr-adevar, anul asta a fost anul lor. sa le dam la cap, zic :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. azi dimineata, cam adormita si clar neatenta, le-am deschis usa la cotet si m-am apucat sa le pun scarita in dreptul usii ( baza cotetului e inalta), desi nu stiu de ce le-o mai pun ca zboara direct din pragul usii afara, unii se opresc in gard, altii trec de gard, direct in gradina.
      ei! mi-a trecut somnul automat cand m-am trezit cu vreo trei pui lipiti de fata si altii calare pe spatele meu.
      nebuni de legat! :)

      Ștergere
  3. Hai, bre, tot n-a fătat Miu? Sigur face „băieți”, că ăștia-s mai neadaptați :)
    Foarte frumoasă postare. O nedumerire am: gândacii de Colorado ți-au creat probleme și dacă ai pus crăițe? Știam că fug de ele ca de dracu'.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. craite n-am apucat sa pun decat pe un rand de rosii, nu-s pe astea, sunt pe restu`. probabil ca asa-i cum zici.
      N-a fatat! Zici ca-i vaca, are perioada de gestatie juma de an :).
      tare faza cu baietii :))

      Ștergere
  4. Vai de mine... Eu n-am fost la tara in week-end-ul trecut si am mari emotii pentru sambata asta... Nu stiu ce voi gasi acolo... Parintii mei mi-au spus "a mai murit cate o vanata, doua", insa tata a cumparat ieri rasad de gogosari ca erau cateva locuri goale :)) Despre rosii nu mi-au spus nimic, insa cu siguranta ei nu au cum sa vada afide sau orice-altceva... Asa ca tare ma tem...

    PS: mi te si inchipui adunand gargarite :)) Dar si mie mi-trecut prin cap ca toate gargaritele ce le voi gasi in Bucuresti (in ziua premergatoare plecarii la tara) sa le adun :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, nu stiu ce se intampla de-s atatea probleme, ca nu suntem numai noi, sunt multi care-s la fel. probabil din cauza apei ca a fost prea multa, diferenta de temperatura. chiar nu-mi explic.

      ( sa ne vezi pe amandoi cum luam cate o gargarita cu grija, ne indoim mainile ca sa stea ea bine si apoi in pas repezit fuga-fuga in solar cu ea :)) )

      Ștergere
    2. am vazut termometru gargarita in dedeman, si pluviometru, si morisca de vant ca a mea. legenda urbana zice ca le atrag pe cele veritabile, nu stiu daca asa e, dar sigur arata haios.

      Ștergere
    3. pentru gargarite merita incercat orice :)

      Ștergere
    4. Uite, tot cu gandul la gargarite am intrat si eu, sa-ti spun ceva (poate nu v-ati gandit).
      Ar fi foarte bine sa le asigurati tot "confortul" gargaritelor in solar, ca sa stea acolo. Si ele au nevoie si de apa. Insa... pentru ca mereu este un "insa", trebuie gasita o solutie sa nu se inece... Eu m-am gandit la un ghiveci sau poate o farfurie de ghiveci, mai mare, in care sa pun niste paie, ceva care sa fie si destule, si sa si iasa din apa, astfel incat gargaritele sa se agate de ele si sa poata iesi in caz de nevoie...

      Ștergere
    5. uite ca nu stiam faza cu apa.
      mersi :)

      Ștergere
  5. Incearca maceratul din frunze de rosii....eu am scapat asa anul trecut de puricii rosii de pe plantele de rosii..dar trebuie insistat.
    Cred ca ai fost foarte buna la materia din scoala -limba romana ,la compuneri ,imi plac postarile tale si abia astept sa „vin in vizita„ sa vad ce-ai mai scris !..ti-am mai zis!!!! te pup si vorba Vasilicai adica Vasi- Gioni...gradinareste cu spor!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, asta e o idee buna. multam:)!

      la compuneri nu eram chiar asa buna, cred ca de la citit mi se trage.

      mersi tare ca ma citesti :)

      Ștergere
  6. Voi va luptati cu unele, noi cu altele. Afide au inceput si pe la noi, dar cel mai mare atac l-am avut de la limacsi. Da cu cenusa, da cu capcane cu bere...da cu mulci de gazon si frunze de rosii...Nu mai stiu cum sa scap de ei. Sunt mici si multi. Sa te tii cand se vor face mari si multi...
    Pentru gandacul de colorado, uite o idee netestata, dar luata de aici (http://www.emag.ro/gradina-de-legume-ecologice-agnes-gedda-polirom-par973-46-0842-3/pd/E03Y60BBM/): infuzie de patrunjel jumatate de ora - 150g patrunjel proaspat tocat mare, in 5 litri apa clocotita, apoi strecurat totul. Dupa racire se pulverizeaza direct pe plante. Testeaza pe 2 plante si vezi ce iese.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca-s in solar eu zic sa faci cumva si sa reduci umezeala. Aeriseste bine solarul, eu il las si peste noapte ( cand se poate) deschis.
      Si mie mi-au mancat o groaza de rasad de ardei, dar de cand s-a incalzit afara vad ca au disparut.

      Ștergere
  7. A, nuu, nu prea mai sunt in solar...ca exact cum spui tu, e deja mai aerisit. Sunt afara o gramada. Am observat ca nu le plac frunzele de rosii. Asa ca am tot pus ca mulci frunze de rosii. Care e drept, se usuca repede, dar apoi pun altele. Au mancat pana si craite mici. Au lasat tulpina goala. Dar lasa ca o sa creasca ele mari si ii termina...macar pe cativa.

    RăspundețiȘtergere
  8. E prima data ca am semanat fenicul si l-am lasat acolo asa cum a rasarit, adica putin cam des. Nu stiu daca e bine sa-l transplantez, daca n u cumva va face doar floare si nu capatana, dar si asa des nu cred ca-i bine. Ce ma sfatuiesti, Iuliana?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai as zice ca ar trebui rarit, daca-i asa des. Al meu a avut o perioada mare de stagnare, dar a prins si ploile alea multe, frig etc. Dar merge transplantat.

      Ștergere
  9. Merge transplantat? Bine, multumesc frumos :)

    RăspundețiȘtergere