luni, 17 decembrie 2012

Dare de seama

Si taiaram porcul sambata. De fapt, a fost cam purcel, ca nu a fost asa mare.
Porcul a fost intepat la vecinul de l-am cumparat, ca nu puteam suporta, apoi adus cu roaba si transat la noi. Ca la nebuni, dupa cum ar spune vecinul acela, care s-a uitat cam chioras cand a auzit ca nu vreau sa taiem porcul in curte la noi. Dar s-a conformat, ca n-a avut incotro.
A venit si cu " echipa de soc ", baietii lui care s-au ocupat de transat. Eu am carat apa, Lucian a ajutat si el baietii si la un moment dat a venit clipa : scosul matelor...
Mai, deci e cel mai scarbos lucru pe care l-am facut in viata mea! Si nu cred ca-l mai fac vreodata. L-am facut acum, dar imi e de ajuns. Va scutesc de detalii, nici nu vreau sa-mi mai amintesc.
Asadar am muncit sambata ca sclavii pe plantatie, nu imi inchipuiam ca e asa mult de munca. Si inca nu am terminat, urmeaza pregatirea raciturilor, dupa cum le spune tanti Ioana la toba, carnati etc., dar asta ramane pe week-endul viitor.
Seara am picat lati toti trei, noi de munca, iar Adi din cauza derdelusului . Mi-a povestit ca a avut ceva experiente noi cu derdelusul. Prima oara a intrat scurt si direct intr-un boschet, a doua oara "l-a aruncat sania", a treia oara mi-a zis ca a ajuns pana la poalele delusorului, dar cu ceva curbe si ocolisuri fara voie si fara control, abia a patra oara a reusit sa-si termine cursa. Cand a ajuns acasa era ud, plin de zapada, rosu in obraji, iar mie imi venea sa musc din ei.
Oboseala si-a spus cuvantul, pentru ca duminica ne-am trezit tarziu, in jur de opt jumatate ( cine ma stie, isi da seama cat de tarzie e ora asta pentru mine) in niste chiraituri, latraturi, miorlaituri de nu stiam nici pe ce lume mai sunt. La animale si la pasari le trecuse ora de masa si erau lihnite.
Stau si ma uit la gaini si nu-mi vine a crede cat de grase sunt si cat de mult au crescut puii. Nu mai sunt pui de fapt, deja sunt gaini si cocosi. Chiar doi dintre ei au inceput sa cante. Unul canta cat de cat normal, dar al doilea saracul nu prea are voce si scoate niste sunete tare ciudate. Si gainile se uita la el cam dintr-o parte, clatinand din cap a paguba. Iar Vulturica a crescut foarte mult. Este inalt si masiv. Este foarte frumos, iar cand canta, ne cam asurzeste. Cand il apuca si intrecutul in strigaturi cu Blondul, atunci sa te tii. Urla care mai de care, sa-si arate reciproc cine-i seful in curtea aia! Dar imi e drag de ei, mai ales de Vulturica si Coculica pentru ca s-au facut bine.
Tot duminica am primit doua puicute de la un mosulica de la care cumparam branza. Lucian a prins tare drag de el, iar mosulica la randul lui a prins drag de Lucian. Chiar l-a certat un pic pentru ca nu mai trecuse pe la el de ceva timp. Puicutele sunt de talie mai mica, dar foarte frumoase. Una-i roscata cu pene negre, iar cealalta e gri cu pene negre. Sunt un pic speriate, un pic stinghere, dar or sa se obisnuiasca cu noi si cu restul clanului de galinacee.
Prima parte a zilei am petrecut-o facand treburile casnice uzuale, ceva lectii - cam fara chef, deh, de apropie vacanta si apoi relaxare totala si citit de voie. De mult nu am mai avut atata timp sa stau in motul patului si sa citesc cat vreau eu, dar ieri am profitat la maxim.
Saptamana asta este ultima saptamana de munca din anul asta si evident ca abia astept sa treaca, sa intru si eu in vacanta.

19 comentarii:

  1. Banuiam ca o sa ai reactia asta :)
    Nici eu nu sunt fan...da deloc
    Cate taieturi ai pe maini?:)
    Ce m-am distrat cu descrierea cocosului, dar mai ales cu privirile "galese" ale gainilor :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Numai doua si mici. Iti dai seama ca, involuntar, incercam sa fac treaba numai din varful degetelor :))

      Ștergere
  2. Sa va povestesc o aventura despre curatatul matelor,din vremuri imemoriale,....cand tineri fiind incepusera mamele ,matusile sa ne bage pe rol,sa invatam si noi treburile casnice de mare trebuinta ,ca cine stie cat vor mai trai ....[??!cica..]Si intr-o iarna ca aceasta,ne aduna necesitatea pe toti la noi[frate-miu si cumnata stateau la bloc si inca ne suportam]si pentru ca in casa se curata soricu' ,se impartea carnea -care la carnati,care la sare-trebuiau curatate matzele; atunci,[atunci-hat de mult]nu se gaseau decat pe sub mana mate gata curatate[si de la abator al meu adusese doar vreo 10 metri-si ca mama decretase ca nu ajung]Si dupa ce facusem destula galerie din casa, barbatilor ...cade magareatza pe noi doua sa iesim afara-n frig, la canal se spalam matele.Era deja tarziu pe la 4 dupa-masa ...si ne imbracam si iesim:eu tineam matzul si cumnata turna apa calda...si clatindu-l se rupe o bucata si 'jup' in canal...noi trebuia se le taiem asa cam de 1 metru ...dupa inca o bucata vad ca erau f slabe[se rupeau usor ,erau gaurite..]si mai imi scapa o bucata ...afara era intunerec si ne aprinsesera lumina afara..Si iar imi scapa o bucatica,dupa care simt ceva ...asa...lung..ca un furtunel in matz,si zic tare:-Tu !!asta are limbrici!!Cumnata-mea: sa ne uitam!!-Ce sa vezi in fundu' canalului...zice :arunca-l!!! si tot asa am tinut-o...Cand am ajuns in casa,matusa responsabila cu curatatul la matze,ne face inventaru,...Si sare-n sus:unde-s matzele tu, femei de rusine?? ce-ati facut cu ele??Da-i si zi-i: ca limbrici, ca pitici,ca purici.....acu' dovezile se dusesera pe canal in jos, spre un plai frumos...Si ne-a facut troaca de porci!!Dar cu ajutorul lui doamne -doamne ne-au ajuns matzele si de carnati si de maiosi,si am ramas cu ciufuleala...si cu ciorba de limba..La vreo doua zile se-ntalneste al meu cu soacra celui de la care luasem porcu' si-i zice de beleaua noastra...si batrana zice:-i-am zis la avarul asta sa le dea de limbrici ca si asa mancau rau,de un timp,da' s-a calicit....Si ne-a mai spalat si noua obrazu'ca prea ne spurcasera "gospadaresele" alea batrane...
    La noi se zice:-S-aveti noroc de proaspat,sa-l mancati sanatosi...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. apai dupa ce ca-s scarbita ( si nu stiu cand mi-o trece, daca o trece) de scarboseniile alea de mate, imi mai zici si de limbrici acu, de mi s-a pus nod in gat si-mi vine iara sa vomit :)))

      mersi de urari (Anda?), pe aici se zice numai sa-l mancati sanatosi, ceea ce va dorim din toata inima si voua :)
      apropo, cred ca tu ar trebui sa-ti faci un blog, cu atatea amintiri, experiente si patanii ai avea ce povesti. eu te-as citi cu mare drag

      Ștergere
  3. Yeep!!!Draga me'!in firava me ' incercare de-a socializa[?!]am incercat sa -ti spun sa nu te mai amarasti ,ca se putea si mai rau...Sparge o lamaie[sora cu portocala]Cat despre sugestia cu blogul....mai cuget inca....primul meu pas spre infaptuirea acestei fapte de vitejie,ar fi ca deja oscilez intre titlu de:-Buruiana rrrea!
    -solnita cu ocari
    -samanta de cearta
    Da' nu ma pot hotari....Mai vad!! ca am in fata o iarna intreaga...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ei..am inteles, eu am glumit :)
      mmm..din cele trei titluri de le-ai enumerat, imi place solnita cu ocari. eu zic sa te apuci si sa-l faci.

      Ștergere
  4. am fost martor la o asemenea crima, cam de patru ori si de fiecare data, timp de vreo doua saptamani, nu am vrut sa vad carne de porc in farfurie. Apoi, durerea trecea si recuperam timpul pierdut---sa ai pofta de jumari, carnati, toba si toate alea, cat mai curand....,si nu uita de muraturi...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eh, eu n-am vrut sa vad cum il omoara ( bine, n-am vrut sa-l vad deloc viu, lucian l-a vazut si l-a ales, mie nu mi-a trebuit) si mi-a fost mila si mi-a cam stat un pic in gat.
      dar apoi am inceput sa-i mai dau dreptate si la tanti ioana si la vecini, ca asta e soarta lor.
      apoi cand am vazut pe adi cum mananca cu pofta si m-am gandit ca-i mai buna carnea asta decat ce e in comert, am inceput sa ma simt mai putin vinovata.
      multumesc mult si fi sigur ca nu uit muraturile :)

      Ștergere
  5. E bun porcul in farfurie! CU matele nu spun nimic ce la noi e jale mare! Sa-l mancati cu placere!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. e bun, bun :).
      mersi mult, la fel si voua!

      Ștergere
    2. Taierea la noi a fostacum 2 saptamani si a fost doar sotiorul, eu am ramas acasa cu animalurile si m-am luptat cu izolarea boxelor gainilor. Seara a venit timpul de transarea carnii si de pus pe caprarii in congelator. Astept CRACIUNUL:-)

      Ștergere
  6. mie nu mi-a venit inca vremea :) tot mai buna mi se pare carnea deja transata din galantar:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu zic cai ai putea incerca, asta daca-ti doresti. e mai buna carnea asta decat aia din galantar ( am nimerit si de mai multe ori o carne atat de tare si atoasa, am zis ca porcul ala o fi fost de seama cu mamaia )

      Ștergere
  7. Buna Iuliana !
    Te citesc de un timp si mereu cu placere. Asa ca, am zis, sa las si eu un semn :)
    Am asistat de mica la taiatul porcului, uneori chiar si doi deodata si n-am reticente cu taiatul. La spalatul cela e mai greu, nu stiu, daca m-as mobiliza, sa ma apuc de asa ceva, poate daca as avea ajutor ... Dar ce buni is cirnatii dupa :) Si ce-as mai taia eu un porc aici in Grecia, sa pun de-o sunca si de alte cele, dar nici loc n-am, nici oameni priceputi, nici porcii nu-s ca la noi. Bravo pentru misiunea indeplinita !!!

    PS - Nici eu nu puneam gura pe carne proaspata, nu din mila porcului, dar mi se parea, ca are un gust ciudat in prima zi. Preferam creierul pane :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Dani si bine ai venit!
      Si eu te citesc mereu :), dar n-am indraznit sa-ti las vreun semn.
      Aaaa si ca ai zis de creier...acum imi dau seama ca am uitat sa-l scot din capatana :))))

      Ștergere
    2. Ce blasfemie :))))
      Repede facut pane
      Pate-ul e gata?

      Ștergere
    3. Sa indraznesti :) Si cu capul ce-ai facut ? La noi se facea un papricas de pomana porcului fiert in cazan ... sau se punea la racituri. Pe vremea aia nu gustam din racituri. Acum as zice, ca-s delicateturi :)

      Ștergere
    4. e la rece bagat :))), vreau sa fac ceva racituri din el

      Ștergere